Поради батькам щодо попередження суїцидальної поведінки дітей

Уважність, спілкування та підтримка, готовність зрозуміти переживання може вберегти від небажаних вчинків. Дитині, як і будь-якій людині, яка переживає складні часи, важливо знати, що хтось є поруч.

-         - Говоріть із дитиною на рівних, не варто розв’язувати кризу прямолінійно, адже це може відштовхнути;

-         - Не намагайтеся втішити загальними словами типу: «Ну, все не так вже й погано», «Не варто цього робити». Дайте можливість висловитися. Ставте питання та уважно вислуховуйте.

-         - Зосередьте увагу на почуттях дитини, на тому, що вона замовчує, дозвольте їй розповісти про свої проблеми;

-        -  Виявляйте щире співчуття й інтерес в розмові, ставте прості, запитання («Що трапилося?»), які будуть для дитини менш загрозливими, ніж складні;

-         - Намагайтеся побачити кризову ситуацію очима своєї дитини, поставте себе на її місце;

-         - Сприймайте дитину як самостійну дорослу особистість з її індивідуальним світоглядом, цінностями, переконаннями, бажаннями та вимогами;

-         - Будьте уважними до побічних показників. Кожне жартівливе згадування або загрозу самогубства слід сприймати серйозно.

-          -Якщо ви не знаєте, що говорити, не кажіть нічого, просто будьте поруч;

Якщо батьки відчувають, що дитина начебто відхиляє їхню допомогу, їм слід пам’ятати, що вона водночас і прагне, і не хоче її; для досягнення позитивного результату необхідні м’якість і наполегливість, терпіння й максимальний прояв співчуття й любові тощо.

 

На що потрібно звернути увагу

Мотиви суїцидальної поведінки:

Ø  -Нестача уваги та турботи з боку батьків.

Ø  -Переживання, образи.

Ø  -Самотність.

Ø  -Неможливість бути зрозумілим.

Ø  -Почуття провини, сорому.

Ø  -Почуття помсти.

Ø  -Ревнощі, любовні невдачі.

Ø  -Сексуальний протест, вагітність.

Ø  -Погані стосунки між членами сім’ї.

На першому етапі визначають усілякі несподівані або драматичні зміни в житті дитини, будь­які зміни в їхній поведінці, зокрема:

-          -втрата інтересу до звичних видів діяльності, недостатня життєва активність;

-          -будь­-які раптові зміни в поведінці чи настрої (особливо ті, що віддаляють від звичного кола спілкування);

-          -раптове зниження успішності навчання, втрата інтересу до захоплень, хобі, спорту, школи;

-         - незвичне зниження активності, нездатність до вольових зусиль;

-          -погана поведінка в навчальному закладі, агресивна поведінка;

-        -  непритаманна непосидючість, неспокійність;

-          -прагнення того, щоб інші дали спокій, присутність інших спричиняє роздратування;

-         - незрозумілі (або такі, що часто повторюються) зникнення з дому і пропуски занять;

-         - споживання тютюну, алкогольних, наркотичних речовин;

-          -інциденти із залученням правоохоронних органів, участь у правопорушеннях.

 

У разі появи цих явищ слід уважніше придивитися до поведінкових, словесних, емоційних, депресивних ознак суїцидальної загрози.

Поведінкові ознаки:

-          -схильність до необміркованих учинків;

-          -розлучення з дорогими речами або грошима;

-         - придбання засобів для скоєння суїциду;

-          підбиття підсумків, раптове упорядкування справ, приготування до смерті;

-          -нехтування зовнішнім виглядом;

-         - багаторазове звертання до теми смерті в літературі та мистецтві;

-        -  повторне прослуховування сумної музики й пісень;

-        -  уникнення звичайної соціальної активності, замкненість, самотність, самоізоляція від родини та знайомих;

-          -зміна добового ритму (активність уночі та сон удень);

-         - збільшення або втрата апетиту;

-         - млявість та апатія;

-          -неможливість сконцентруватися й ухвалювати рішення, неуважність або розгубленість чи навпаки надмірна фіксація уваги на дрібницях.

Найпоширеніші словесні ознаки суїцидальної поведінки:

-        -  висловлювання впевненості у безпорадності й залежності від інших, самозвинувачення;

-         - повільне, маловиразне мовлення;

-        -  розпач і плач;

-         - прощання, розмови або жарти щодо бажання померти, безпосередні заяви на зразок: «Я розмірковую про самогубство», «Було б краще вмерти», «Я не хочу більше жити»; фрази на зразок: «Вам не доведеться більше про мене турбуватися» або «Мені все набридло», «Вони пошкодують, коли я піду»;

-         - повідомлення про конкретний план суїциду;

-         - подвійна оцінка значущих подій.

Емоційні прояви суїцидальних тенденцій:

-         - подвійність емоцій і почуттів, надмірна емоційність;

-          -почуття провини або відчуття невдачі, поразки, докори на свою адресу, низька самооцінка;

-          -безпорадність, безнадійність, переживання горя;

-         - ознаки депресії, почуття нудьги, втоми;

-         - надмірні побоювання або страхи.

Чинники ризику появи суїцидальної поведінки:

-          - висока конфліктність у спілкуванні, вербальна й фізична агресія;

-         -  прагнення домінування або орієнтація на залежність;

-          - ізоляція підлітка в класі чи групі;

-          - неблагополучне сімейне оточення, раннє дорослішання;

-        - спадковий чинник, наявність в анамнезі невротичних, особистісних розладів або депресивних станів;

-         -  неадекватна самооцінка;

-         -  переживання конфлікту, психотравмувальної ситуації, втрата членів сім’ї;

-          - імпульсивність, неадекватність реакцій;

-          - егоцентризм;

-         - алкоголізм і наркоманія, асоціальний спосіб життя.

Стратегічними напрямами батьківської допомоги дітям із суїцидальним ризиком буде покращення стосунків у сім’ї, підвищення самооцінки, самоповаги дитини, а також поліпшення спілкування в родині. Усі ці заходи мають на меті підвищення самоцінності особистості дитини, коли суїцидальні наміри втрачатимуть сенс.

Обійміть власну дитину, скажіть, що любите її!

Вчіть дітей цінувати життя!

 

Інформацію з допомогою Інтернет-джерел

підготувала практичний психолог ТСШ №5 Думанська Н.О.